Patronat medialny



Miło mi poinformować, że moja wyprawa została objęta patronatem medialnym przez portal Link to Polnad www.linktopoland.com

poniedziałek, 6 stycznia 2014

Swięta, święta i po świętach



28 grudnia 2013r, sobota, taki trochę leniwy międzyświąteczny dzień. Nie pojechałam nigdzie, ponieważ poszłam ze swoim laptopem do Luisa, wkleić tekst i zdjęcia do bloga oraz odebrać i poodpisywać na maile. To mi zabrało czas do południa, więc nie było już sensu, żeby gdzieś poza miasto się ruszać.

To już świeży towar, na Sylwestra
 Paweł ze Sri Lanki napisał mi, że powinnam sobie kupić dongel, taki mały modem do Internetu i kartę SIM. To nie jest drogie w takich krajach, w jakich On i ja jesteśmy. Cena, według zawartości GB. Nie wiem, czy Paweł o komórce mówi, czy o laptopie? nigdy nie połapię się w tych sprawach.
 
Szczęśliwego Nowego Roku, po meksykańsku
Ja komórki nie mam, tylko laptop. Muszę dopytać dokładnie w czym rzecz, może rzeczywiście jest coś takiego, co pozwoli mi się uniezależnić od cafe Internet, ale mężczyźni to tak podają człowiekowi informacje, jak specjaliście informatykowi, dla którego szczegóły są oczywiste. Dongel? Paradne! To prawdziwa nazwa? Czy potoczna dla znawców tematu?

Całe Merkado wita Nowy 2014 rok!
Poszłam na Mercado zjeść coś na obiad i przy okazji zobaczyłam, jak kupcy potrafią szybko dostosować się do sytuacji. Zniknęły łańcuchy na choinkę, bombki, sztuczne choinki, a pojawiły się kolorowe napisy Szczęśliwego Nowego Roku!
 
To pod turystów, po angielsku
Jak również stroje sylwestrowe, cylindry i różne takie akcesoria niezbędne do wygłupów w noc sylwestrową, a nawet gotowe zestawy - kapelusz z napisem, piszczałki, serpentyna i coś tam jeszcze. Taki komplet od 160 do 400 pesos kosztuje,  w zależności od zawartości.
 
Pinaty nadal aktualne
Nadal sprzedawane są pinaty, które obdarowanym przyniosły już zapewne szczęście w święta, a teraz spowodują pomyślność w Nowym Roku. Pinaty w Nowy Rok będą równie często strzelać w mieście, jak race i petardy. Przy okazji sprawdziłam, czy sama trafię już do sklepu Pedra. Trafiłam.
 
Sklep Pedra
Stroje sylwestrowe sprzedawane są również dla dzieci takich już od dwóch lat wzwyż. Dzieci tutaj uczestniczą we wszystkim razem z rodzicami, czy to w dzień, czy w nocy. Ciągane są po sklepach, targowiskach, restauracjach, przebywają w miejscach pracy rodziców, bywają na nocnych koncertach urządzanych w mieście, na festynach, nie wspominając o plażach, parkach, kościołach, co jest oczywiste.
 
Kreacje balowe dla dziewczynek
Mało rodzin używa wózków dziecięcych. Głównie dzieci noszone są na rękach przez ojców lub w takich zapaskach, chustach, w ramionach matek, a potrafiące chodzić samodzielnie, po prostu idą przy rodzicach lub ganiają wokół nich i między stolikami w restauracjach. Będą więc z pewnością wystrojeni na Sylwestra, na public festynach.
 
W parku przy Mercado

W parku znowu nauka tańca. Widocznie przyjemniej uczyć się na świeżym powietrzu, niż w murach szkolnych. Nauczyciel tańca ma takie specjalne buty na koturnie, którymi wystukuje rytm na bruku. Muzyka meksykańska płynie z głośników stojących na murku.
 
nauczyciel tańca w białych butach, uczeń z coca-colą na głowie
Uczeń przez całą lekcję tańczył z butelką coca-coli na głowie. Myślę, że chodzi o proste trzymanie się w tańcu. Szybciej łapał rytm, niż dziewczyna, bo był bardziej skupiony. Obserwując kroki, jakie trzeba w konkretnej kolejności wykonywać, stwierdziłam, że taniec meksykański, to nie jest taka łatwa sprawa.
 
Jak to w parku....
Skoro już byłam w tym rejonie miasta, weszłam do swojego ulubionego, ażurowego kościoła, „Viva Chryste Rey” aby zobaczyć, co ci panowie znowu nowego przy szopce zrobili. Jest tam bowiem dwóch takich, co bez przerwy krzątają się po kościele.
 
Przed Christo Rey
Ciągle coś poprawiają, dostawiają, doczepiają, jak również sprzątają, polerują posadzkę, układają wszystko pod linijkę na ołtarzu, odkurzają święte figury, układają świeże pisemka dla wiernych i ogłoszenia, no, po prostu ciągle są w ruchu i zawsze mają coś tam do roboty.
 
Ogólny widok wnętrza
Na początku stwierdziłam, że przestawili Anioła, który stał wysoko na wyłomie ściany, a teraz postawili go na zadaszeniu szopki. Panowie oczywiście byli obecni i cały czas coś nosili, przestawiali i układali. Ludzie też często przychodzą oglądać szopkę. Dzisiaj widziałam głównie turystów z plecakami. Tutaj nie zamykają kościoła między nabożeństwami. Bez przerwy kościół otwarty jest dla wiernych i to mi się podoba.

Artysta przy pracy
Na dużym placu przed kościołem też stoi szopka, ale dzisiaj był dzień malowania. Po całym placu rozstawione były sztalugi i ustawione ścianki, na których artyści malowali swoje dzieła, a ludzie przyglądali się i fotografowali.
 
Można też na miejscu kupić u artysty wybrany obraz
Szykowano też scenę na wieczorny koncert. Nie zostaję nigdy tak długo, żeby posłuchać koncertów, które często są tutaj urządzane, bo nie chcę nocą wracać do domu, ale w Sylwestra zostanę tu dłużej. Z pewnością będzie koncert wyjątkowy i w kościele i na placu dla mieszkańców i turystów.
 
Malowały też artystki
Wróciłam pod wieczór do domu, a dom pusty, tylko dziwny facet znowu sam siedzi przy otwartych na oścież drzwiach swojego mieszkania. No, nie wyrobię z tym gościem! Na szczęście nie szlifował nic dzisiaj i nie gadał pod nosem, jakiś taki wyciszony był, co w rezultacie może okazać się czymś bardziej zwiastującym zło, niż to szlifowanie. Nigdy nie wiadomo co przyniesie nagła zmiana w rutynowych zachowaniach. Może to być zdradziecka cisza przed burzą. Zablokowałam zamek.
 
Z delfinkami przed sceną
Wzięłam prysznic i gdy wróciłam do pokoju, usłyszałam dziewczyny. Włączyły głośno swoją ulubioną muzykę i śpiewały razem z radiem. Takie domowe karaoke sobie urządziły. Jedna z nich śmiała się charakterystycznie i głośno.
 
Zapada wieczór, Plaza wyludnia się
Jest dobrze, myślę sobie. Nie wyjechały na weekend. A niech się drą, wcale mi to nie przeszkadza. Facet za to siedzi cicho. Tak to życie wolno i spokojnie płynie w meksykańskim Cancun, w mieście z pięknymi plażami i morzem oraz dziwnymi czasem ludźmi.

Zjeść jeszcze coś można

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz