Patronat medialny



Miło mi poinformować, że moja wyprawa została objęta patronatem medialnym przez portal Link to Polnad www.linktopoland.com

poniedziałek, 2 grudnia 2013

Jeszcze w Chetumal

Dobrze mi się mieszka w Ucum, więc się nie spieszę w dalszą drogę, ale już planuję dalszy kierunek trasy. Pomyślałam, że skoro jestem już tak blisko Stanów Zjednoczonych, to może w grudniu lecieć do Nowego Orleanu, a po Nowym Roku wrócić i dalej zwiedzać Meksyk? a potem kierować się na Kostarykę?

Taksówki lotniskowe
Trzeba więc zdobyć informacje o lotach do różnych krajów. W tym celu wybrałam się  na lotnisko. Dowiedziałam się, że nie jeżdżą żadne autobusy na lotnisko. Lotniskowy autobus do lotniska i do miasta? pierwsze słyszą o takim rozwiązaniu. W Europie tak jest? nie mogli się nadziwić pracownicy lotniska Chetumal, gdy już tam dotarłam pieszo, kierując się według mapy miasta.

Lotnisko w Chetumal - Meksyk
W Chetumal można się dostać na lotnisko jedynie taksówką! Na dodatek, pod samo lotnisko mogą podjeżdżać tylko specjalne lotniskowe taksówki z logo samolotu na żółtych drzwiach taksówki! Przylatujący nie mają wyjścia. Lotniskowa taksówka do miasta kosztuje 50 pesos, zwykła 17 pesos. Odległość od miasta porównywalna, jak  lotnisko Okęcie od Centrum Warszawy.

Droga na lotnisko
No, naprawdę Panią Marcię Fernandez czeka dużo pracy, jeśli chce przystosować to miasto do potrzeb turystów. Aby tu zechcieli przyjeżdżać, zapoznawać się z historią miasta, muszą najpierw mieć wybór czym chcą jechać z lotniska i mieć możliwość dostania się do piramid Majów w promieniu 80 km od Chetumal.

Znak, że lotnisko blisko
Lotnisko małe, ale coś tam budują, powiększają, dobudowują. Te budowy, remonty i renowacje na każdym kroku widać. Całe miasto się buduje i remontuje.Wzięli się ostro do pracy, wykorzystując dotacje otrzymywane w związku z tym programem "De Quintana Roo". Tylko że na razie jeszcze nic nie ma z tego, co opisują w przewodnikach czy pokazują w internecie.

Droga z lotniska
Ja zachowuję się już podobnie, jak włodarze miasta. Pokazuję na zdjęciach wszystko z ładniejszej strony. Omijam obiektywem sterty śmieci, walające się beczki, plastiki, zgniłe resztki z targowisk i ulicznych jadłodajni, rozwlekane przez bezdomne psy. Nawet śmierdzące ścieki wpuszczane do morza nie wyszły na zdjęciu wystarczająco wstrząsająco!

Idąc szybko po ciemku, można na pół się przeciąć tym drutem
Wpadłby ktoś u nas na taki pomysł?, aby tak drut do środka chodnika przytwierdzić? Politycy żądaliby już następnego dnia dymisji Prezydenta miasta! A w Chetumal proszę bardzo! Patrzysz w dół lub na boki, wpadasz na drut, patrzysz w górę, wpadasz w niezabezpieczoną dziurę kanalizacyjną, lub w dziury powstałe z tytułu obsuwania się gruntu. Na każdym kroku trzeba uważać i samemu dbać o swoje bezpieczeństwo.

Akademia Wojskowa
Przez całą drogę na lotnisko ciągną się tereny wojskowe, szkoły i bursy wojskowe, domy, w których mieszkają rodziny wojskowe i wille, podejrzewam, że też ludzi związanych z wojskiem. Tego dnia było akurat rozdanie świadectw w szkole wojskowej. Ze wszystkich stron ciągnęli tam młodzi chłopcy w białych tshirtach z logo szkoły i w czerwonych czapeczkach, a dziewczyny i matki stały pod bramami i czekały na swoich chłopców malowanych. To był ich dzień!

Już po apelu
Domy prywatne są w tej dzielnicy bardzo zadbane i ładne. Niektóre są po prostu śliczne. Są stare, w stylu kolonialnym, niskie, obszerne, niektóre zupełnie małe, ale wszystkie toną w zieleni i kwiatach uprawianych w ogródkach. Poza bramą bywa już różnie.

pięknie utrzymany dom
Niektóre są małe i skromne, ale takie cukiereczki. Całe wnętrze widziałam, przystosowane wybitnie do wygody swoich mieszkańców.
piękny? miał też piękne patio z boku.
Niektóre zadziwiają nowoczesną architekturą. Każdy ma podjazd na samochód, a często i dwa, trzy samochody członków rodziny.

To również prywatna posiadłość
Na lotnisku porozmawiałam z panem, co sprzedawał w kasie bilety, bo informacji jako takiej nie było, jak również tablicy z lotami dokąd i kiedy. Otóż z tego lotniska latają tylko samoloty linii InterJet i łączą Chetumal z Ciudad Mexico i w stronę odwrotną. 

Lotnictwo Wojskowe w Chetumal
Z Chetumal do stolicy Meksyku odlatują o godzinie 8.50, 20.40. a w soboty i niedzielę o 11.20 i 17.00. Z Ciudad Mexico wylatują zaś do Chetumal o 6.30, 18.25, a w soboty i niedziele o 9.05 i 14.45 . I tyle.

Wojskowi mają swój "Club Naval"
To te żółte uprzywilejowane taksówki tak tu stoją całymi dniami i na te dwa kursy dziennie czekają? nie mogłam się nadziwić. I dwa z powrotem, to już cztery, poprawił mnie pan i to on właśnie mi powiedział, że za żółte płaci się 50 pesos. Latają jeszcze prywatne samoloty. A, chyba że tak. I wojskowe.

Szefostwo lotnictwa ma chatę, jak pałac gubernatora
Dowiedziałam się również, że te linie lotnicze"InterJet", latają, owszem, w różne inne miejsca, np. do Gwatemali, Kostaryki, do Oaxaca, Cancun, Meridy, Tijuany i innych jeszcze miast, ale z Ciudad Mexico. Z Chetumal nie. 
Stanowa Prokuratura Generalna w Chetumal
Dodatkowo pan mnie poinformował, że z Cancun, to samoloty różnych linii latają po całym świecie i z tamtego lotniska z pewnością dolecę do Nowego Orleanu. Muszę więc jechać do Cancun autobusem, a potem już gdzie chcę. Tak też zamierzam zrobić.

Pachnie świętami Bożego Narodzenia
Sklepy masowo zaopatrywane są w świąteczne towary. Poustawiane są w mieście odrębne stoiska z lampkami, sztucznymi choinkami, łańcuchami, ozdobami świątecznymi i strojami dla dzieci. Wobec upalnej pogody, dziwnie dla mnie wyglądają te rzeczy. Prywatne domy też są już ozdobione w świąteczne wieńce.

Mary Christiams w gorącym Chetumal
W tym domu pokazanym na zdjęciu, dodatkowo płynęła muzyka świąteczna z wnętrza domu i dzwoniły do taktu dzwoneczki poruszane wiatrem. Ustawili też bałwanka. Niesamowita historia dla mnie osobiście, co przywykłam do takich akcentów w mróz i śnieg. Dla tutejszych ludzi, święta nie łączą się z pogodą.

Park w przebudowie
Weszłam do parku, ale on również znajdował się w budowie, jak niemal wszystko w Chetumal. W różnych miejscach pracowały grupy mężczyzn, wykładając drobnymi kamieniami alejki, pracując przy oczyszczaniu kanałów odprowadzających wodę do jeziora, budowie  mostków, nasadzeniach małych palemek itp.

Nowy mostek, pachnący jeszcze świeżym drewnem
Program De Quintana Roo jest w akcji! Muszę pochwalić władze miasta Chetumal za to, że wszystko przystosowują dla osób niepełnosprawnych. Na każdym kroku to widzę w mieście. Niepełnosprawni mają dostęp do wszystkiego, co ludzie w pełni sprawni. Na ulicach, w sklepach, urzędach, restauracjach, bazarach, parkach, dosłownie wszędzie widać dla nich miejsca, podjazdy, poręcze, kabiny w WC itd.

Zabytkowy kościółek Św. Piotra i Pawła
W wielu miejscach stoją wózki inwalidzkie do użytku niepełnosprawnych, którzy np. przyjdą o kuli, usiądą sobie w takim wózku, podjadą gdzie chcą, a po załatwieniu spraw wózek odstawią i sobie pójdą. 

Autobus z osobnym wejściem dla niepełnosprawnych
Ale jak się zawieszą na drucie przecinającym chodnik na pół lub wpadną do niezabezpieczonej otwartej studzienki lub zapadniętego chodnika, to skutki odniosą takie same, jak ludzie sprawni. Takie równouprawnienie tutaj jest. Sam się pilnuj człowieku.

Taki śliczny Anioł w podwórku
Ten zabytkowy, malutki kościół Świętych Piotra i Pawła nie zmieścił się chyba w programie De Quintana Roo, ponieważ na jego renowację zbierane są datki od ludzi. Kościółek jest naprawdę śliczny, jak zostanie odrestaurowany, będzie z pewnością ulubionym miejscem do zwiedzania przez turystów.

wnętrze
Przy świętych figurach stoją małe krzesła (małe, nie dla dzieci, lecz dlatego, że ludzie tu są mali), na których siadają ludzie, modląc się indywidualnie do konkretnego świętego i jemu przekazują datek. Pomimo, że trwają prace remontowe i konserwacyjne, kościół jest cały czas otwarty dla wiernych.

Część już wyremontowana
Patrząc od tej strony, można już sobie wyobrazić, jak kościół będzie wyglądał po remoncie. Gdy ten mały kościółek podupadł,  kilka metrów dalej zbudowano nowy kościół, okrągły, szklany, kolorowy, ażurowy, przestronny, ale ktoś mądry w końcu zdecydował, aby ten malutki, stary, zniszczony, ale zabytkowy, doprowadzić do porządku, żeby się całkiem nie rozleciał. Naprawdę byłoby szkoda.Takich już nie ma wiele.

Nowy, okrągły kościół
Trafiłam na koniec mszy w tym dużym, ale widziałam, że niektórzy ludzie przechodzili do tego małego, aby pomodlić się do swojego świętego osobiście.

Główny ołtarz w dużym
Wracając do miasta weszłam do sklepu sieci Oxxo, na podobieństwo azjatyckiego Seven - Eleven, żeby kupić kawę na wynos. Lubię tego typu sklepy, bo sama sobie tą kawę i kanapkę robię tak, jak lubię.

Meksykańskie Seven-Eleven
Seven-Eleven w Tajlandii, Malezji i Singapurze było znacznie lepiej zaopatrzone i miało większy wybór kawy, ale dobrze, że ktoś wpadł na pomysł założenia Oxxa w tym rejonie świata. Sklep przestronny, klimatyzowany i czynny całą dobę. Zaopatrzenie być może z czasem dopracują. W krajach azjatyckich byłam fanką Seven-Eleven :)

Meksykańska kapela uliczna
Wracając obok targowiska, spotkałam dwóch Meksykanów grających na harmonii i gitarze typowo meksykańską muzykę. Po chwili przeszli na tyły targowiska, więc ja za nimi i tym sposobem odkryłam miejscową jadłodajnię, ukrytą na tyłach targowiska, w której smacznie i tanio karmią miejscowych. Zjadłam sobie pyszny obiadek i posłuchałam fajnej muzyki.

Właśnie spożywam
Poprzedniego dnia rano trafiłam w Parku Centrum Rodziny na grupę starszych i nie tylko, kobiet ćwiczących przy bardzo łagodnej i kojącej muzyce, Thai Chi. Tak też mi się zdawało, że oni mają tutaj takie podobne do naszych uniwersytety trzeciego wieku, jako jedno z wielu działalności tego Centrum.

Thai Chi o poranku
Przesiedziałam do końca ich ćwiczeń, bo poranek był piękny, słoneczny, a muzyka i ich rytmiczne, płynne ruchy działały na mnie bardzo relaksująco. Nabrałam ochoty, aby się takich ćwiczeń nauczyć. Ale to już, jak wrócę do Azji. Skąd w Central Ameryce wzięło się Thai Chi?

Dziecko na targowisku pod stołem
Częsty widok dzieci, przy pracujących matkach, Siedzą pod stołem, bawią się lub malują w zeszytach. Gdy przy sąsiednich stoiskach jest ich więcej, to się bawią razem i jest im weselej. Ale gdy są same, są smutne.

Na targ przyjechali Amisze

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz