Patronat medialny



Miło mi poinformować, że moja wyprawa została objęta patronatem medialnym przez portal Link to Polnad www.linktopoland.com

poniedziałek, 18 listopada 2013

Szkoła w Caye Caulker

 Dziecięcy tydzień na Caye Caulker.

Już w niedzielę dzieci opanowały statek piracki i wpłynęli do portu
W poniedziałek na wyspie jest zazwyczaj sennie i leniwie. Niektóre restauracje są cały dzień zamknięte po weekendowych szaleństwach. Nie pracują również niektóre sklepy. Jak już pisałam, na Caye Caulker jest wszystkiego po jednej sztuce, co zupełnie wystarcza na potrzeby mieszkańców.

Kościół na Caye Caulker
A więc jest jeden bank, jeden kościół katolicki i jedna szkoła podstawowa, usytuowana przy tym kościele. Dzieci z jakiegoś powodu mają wolny od lekcji tydzień, co świętowały całe przedpołudnie, a właściwie już od soboty. W poniedziałek jednak musiały stawić się  do szkoły na apel.

Szkoła
Szkoła usytuowana jest na końcu wyspy i dzieci dojeżdżają do niej przeważnie rowerami. Niektóre są dowożone przez rodziców pojazdem golfowym, a te co mają bliżej, idą pieszo. Ale głównie rowerami, stąd przed szkołą ogromna ilość rowerów zawsze stoi. Nikt tutaj nie zamyka roweru na linkę i kłódkę.

Dzieci ustawiają się
Trafiłam rano na tą szkolną uroczystość. Dzieci były ubrane w mundurki, czyli niebieskie spódniczki, chłopcy-spodenki i białe bluzki-koszulki.

Firmowa koszulka katolickiej szkoły
Niektórzy chłopcy mieli firmowe koszulki szkolno-kościelne. Każde dziecko miało na bluzce-koszulce, przypięte duże kolorowe kółko z kartonu ze swoim imieniem .

Kotyliony z imionami
Dzieci były wywoływane klasami, wychodziły parami na plac i ustawiały się we wskazanym miejscu. Taki porządek trwał tylko w czasie przemawiania pani dyrektor szkoły, a potem, to już każdy stał, gdzie chciał.

Najmłodsze też chciały widzieć
Był tam zespół muzyczny, który przygrywał, gdy dzieci śpiewały.Odśpiewano również hymn narodowy i wówczas dwóch starszych chłopców trzymało w ręku dużą flagę państwową.

Flaga Narodowa Belize
 Potem były scenki odgrywane przez nauczycieli, pokazujące, jak dzieci zachowują się w szkole. Śmiechu było z tym wiele.

Scenki z życia szkoły
Na tyłach zgromadzonych dzieci, niektóre już się nudziły i wygłupiały dla zabawy, ale gdy zespół zaczął grać swoją muzykę, a jedna pani zaczęła tańczyć, natychmiast wszystkie dzieci zgromadziły się wokół i o nudzie już mowy nie było. Wywoływane do środka, jednak się krępowały i nie chciały z panią tańczyć.

Gorące rytmy zgromadziły wszystkich
Pani odtańczyła kawałek z panią dyrektor szkoły, ale generalnie dawała radę sama i budziła duże zainteresowanie publiczności. Następnie dzieci zostały zaproszone na poczęstunek, a komu było mało, kupował u przewoźnych sprzedawców tortille, babeczki, ciasteczka, lody i napoje w folijkach.

poczęstunek
Wśród czarnych dzieci trafił się jasny blondynek, który również uczęszcza do tej szkoły.

uczniowie i uczennice
A wśród widzów, trafiłam się ja. Jak nie z tego świata. Jeden z chłopców zapytał, czy mam pomalowane na biało włosy. Musiałam się nachylić, aby mógł ich dotknąć. Inny, zrobił mi zdjęcie.

To ja właśnie
Bardzo miłe przedpołudnie spędziłam z dziećmi na terenie ich szkoły.Gdy uroczystość się zakończyła i poczęstunek został skonsumowany, chłopcy natychmiast zaczęli grać w piłkę.

Chłopcy grają w kosza
a dziewczynki robiły, co chciały

Dziewczynki na huśtawce
Do domu nikt się nie spieszył. Od dwóch dni bowiem, jest na wyspie wspaniała pogoda. Skończyły się deszcze i huragany, zaczęło się upalne lato.

Dziewczynki na Caye Caulker
Przez tą poprawę pogody, turystów na wyspę przybyło bardzo wielu, głównie na nurkowanie, ale również na naukę pływania na desce z wiosłami lub z żaglem. Przyglądałam się takiej nauce i zobaczyłam, że to wcale nie taka prosta sprawa, utrzymać się na powierzchni wody, stojąc na desce.

Nauka pływania na desce
Ta pani,co i rusz w wodzie lądowała,nie mogąc utrzymać żagla. Pan cierpliwie znowu ją na deskę wsadzał, instruował, pouczał, ale ona znowu w wodzie lądowała. Nawet 5 minut nie utrzymywała się w pionie. Pani nie zniechęcała się niepowodzeniami i ciągle próbowała od początku.

wioślarze
Ci najpierw ćwiczyli na sucho z wiosłami, po czy stanęli na desce i popłynęli. Tylko jedna uczennica płynęła na kolanach, ale reszta,  stojąc na desce dawała sobie świetnie radę. Jedząc spóźnione śniadanie,  z rozbawieniem obserwowałam zapał i poświęcenie turystów, pragnących nauczyć się pewnych umiejętności na wodzie.

Przed moim hotelem
A przed moim hotelem zespół muzyczny ćwiczy przed wieczornymi występami. jutro jest ostatni dzień mojego pobytu na Caye Caulker. Pojutrze rano, płynę na sąsiednią wyspę, Ambergris Caye, do San Pedro, jedynego miasteczka na tej największej wyspie Belize.

Urocze zakątki na Caye Caulker

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz